Madamoiselle blanc de blanc kirjoitti viini-lehden nettisivuille mielenkiintoisen pohdinnan vuoden 2014 viinitrendeistä. Me olemme tutkineet vuoden 2014 viinitrendien ennustuksia mielenkiinnolla viime viikkoina, rakkaan harrastuksen tulevaisuuden tuulet kiinnostavat. Kuka ei haluaisi olla edelläkävijä asiassa kuin asiassa. Trendien ennustaminen on tunnetusti vaikeata ja ikinä ei voi olla varma mikä lyö läpi suurelle yleisölle. Viime vuosien joitakin trendejä viinimaailmassa on ollut sideways-elokuvan myötä pinot noirin nousu (laadun kustannuksella ?) ja merlotin lasku, kuohuviiniä nautitaan yhä enemmän ja viini on arkipäivästynyt nuorten aikuisten parissa. Suomessa kansainväliset viinitrendit eivät ole kauheasti ottaneet tulta alleen, johtuen pääasiallisesti Suomen nuoresta viinikulttuurista ja jäykästä monopolista. Uskomme kuitenkin vahvasti siihen, että muutoksen tuuleet puhaltavat myös Suomen viinikulttuurissa.
Tulevia trendejä vuodelle 2014 maailmalla tuo eri lähteiden mukaan ainakin milleneum-viinisukupolvi (80-luvulla syntyneet ja sitä nuoremmat), jolle viini on osa arkipäivän elämää. Viini ei heille ole enää vain juhlahetkien juoma vaan osa arkipäivää. Sukupolvi on myös tietoisempi viinien taustoista ja kiinnostunut maistamaan laajalla skaalalla. Itse voimme ainakin allekirjoittaa millenium-sukupolven kulutustottumukset. Meille viini kuuluu arkipäivään ja olemme ruuan lisäksi äärettömän kiinnostuneita kaikesta viiniin liittyvästä.
Toinen suuri viinitrendi 2014 veikataan olevan lähellä tuotetut viinit. Suomessa ja lähialueilla viiniä ei kauheasti valmisteta, mutta olisivatko suomalaiset valmiita siirtymään uuden maailman viineistä Eurooppaan ? Ainakin alkon myyntitilastoja tutkimalla huomaa Saksan kasvavan ja erityisesti rieslingin myynti on kasvantut. Samoista tilastoista tosin selviää, että valitettavan usein tuo saksalainen riesling lähtee mukaan alle 10 euron pullohinnalla.
Jos lähiviinit on maailmalla trendi, niin Suomessa vahva juomatrendi voi tulevaisuudessa olla myös pienpanimoiden tekämät lähioluet. Käsityölaispanimoita on syntynyt Suomeen viimevuosina kiitettävää tahtia. Ainakin omassa kaveripiirissä huomaa oluen kulutuksen siirtyvän standardeista pienten panimoiden tuotteisiin. Halutaan erottua ja maistaa uusia tuotteita. Lisäksi pienpanimoiden oluet ovat todella laadukkaita ja maitokauppojen olutvalikomat paranevat vuosi vuodelta. Minusta on hauskaa, että kotimme viereinen K-Extra tarjoaa paremman olutvalikoiman kuin yksikään Alko Tampereella. Kiitos kuuluu ennakkoluulottomalle kauppiaalle, joka tilaa kiltisti toivomiasi tuotteita, jos ne ovat maahantuojien valikoimassa. Ehkä tässä on laajemmin kyse uniikeista tuotteista. Halutaan omalla kulutuskäyttäytymisellä tukea paikallista ja viestiä, että tiedän mikä kuplii pinnan alla.
Kolmas suuri trendi vuonna 2014 veikataan olevan Proseccon kulutuksen kasvaminen. Samppanjan kulutus on kasvanut vuosi vuodelta ja myös alkon tilastoita ilmenee, että italialaisten kuohuviinien menekki kasvoi kuohuviinien kategoriassa eniten. Toivottavasti alkoon saadaan entistä enemmän laadukkaita proseccoja ja franciacortan alueen kuohuviinejä ja että niille löytyy myös Suomesta ostajia.
Myös eksoottisempien viinialueiden uskotaan olevan nousussa. Alkoonkin on saatu viimeaikoina melko runsaasti esimerkiksi itä-eurooppalaisia ja Balkanin alueelta tulevia viinejä, jotka ovat olleet osin melko laadukkaitakin. Tästä eksootiikan noususta viinitrendinä kirjoittaa myös J. Robinson, eikä täysin positiiviseen sävyyn.
Pidemmän tähtäimen trendeinä me uskomme Itä-Euroopan laadun paluuseen pitkän neuvostoajan korpivaelluksen jälkeen. Alueella on kuitenkin vuosituhantiset perinteet viininviljelystä, joten varmasti löytyy mielenkiintoisia terroireja.
Uusia nousevia alueita lienevät ilmastonmuutoksesta hyötyvät Britannia ja Saksan pohjoiset alueet. Toisaalta Kiinassa on heräämässä kiinnostus viiniä kohtaan keskiluokan nousun myötä, ja tämä tulee todennäköisesti vaikuttamaan rajusti viinimarkkinoihin. Kiina on toisaalta viininviljelyn kannalta lähes tutkimaton alue, ja saattaapa sieltä löytyä vielä varsin kiinnostavia tuotantoalueitakin. Hallintomalli tosin rajoittanee pientilatoimintaa...
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitkä veikkauksista osuivat kohdalleen ja mikä veikkauksista meni täysin metsään...
Tamperelaisen pariskunnan seikkailuja viinin ja ruuan ympäriltä. Rakastamme vanhan maailman viinejä, mutta maistamme mielenkiinnolla kaikkea ja kaikkialta. Talvella pääpaino on punaisissa, kesällä maistelemme voittopuolisesti valkoviinejä. Kuplivia maistamme tasaisesti vuoden ympäri, näille aika on aina oikea! Ruokaa laitamme rakkaudella alusta alkaen: mitä tuoreemmista raaka-aineista, sitä parempi. Ruokapöydässämme on aina tilaa ystäville!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mitä mieltä olet luonnollisten viinien noususta, onko tuleva trendi Suomessakin vai jääkö marginaali-ilmiöksi? Olen lyhyen ajan sisällä törmännyt Kööpenhaminassa ja Barcelonassa ravintoloihin, joiden viinivalikoima oli tyystin luonnollisia viinejä - hyviä olivatkin. Kellariini en ehkä tohtisi ostaa, epäilen että sen verran voi olla laatuheittoja pulloissa.
VastaaPoistaAlkuviinit, luonnolliset viinit ja oranssit viinit ovat pinnan alla kupliva trendi aivan selvästi. Ongelmana niissä on kuljetusketju ja säilytys ja osittain siksi ei ole vielä levinnyt koko maan kattavaksi trendiksi. Suomessa viinitrendeihin vaikuttaa vahvasti Alkon ostopolitiikka ja luulen, että luonnolliselle viineillä ei ole tarpeeksi kysyntää monopolissa.
PoistaMe olemme kanssa maistaneet loistavia alkuviinejä ja en haluaisi, että asia jää vain marginaaliksi ilmiöksi.